Vous êtes ici : Accueil > Publications

Liste des publications

Auteur:  
Tous :: (, A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z 
Tous :: S., ... , Séraphin, Sessa, Setien, ... , Sweet 

2016

Articles scientifiques

Armand F. et Saboundjian R.
(2016)
«Enseigner les stratégies cognitives de lecture au moyen de l’enseignement réciproque auprès d’élèves allophones»
,
Revue de l’Association Québécoise des Enseignants de Français Langue Seconde
33: 133-147 (RAC)
Bélanger A., Carrière Y. et Sabourin P.
(2016)
«Understanding Employment Participation of Older Workers: the Canadian Perspectives»
,
Canadian Public Policy
42 (1): 94-109 (RAC)
de la Sablonnière R., Amiot C.E., Cárdenas D., Sadykova N., Gorborukova G. L. et Huberdeau M.-H.
(2016)
«Testing the subtractive pattern of cultural identification»
,
European Journal of Social Psychology
: 441-454 (RAC)
Dusi P. et Steinbach M.
(2016)
«Voices of children and parents from elsewhere: a glance at integration in Italian primary schools»
,
International Journal of Inclusive Education
20 (8): 816-827
Steinbach M., Vatz Laaroussi M. et Potvin M.
(2016)
«Accueillir de jeunes réfugiés en région: la formation générale des adultes comme alternative scolaire?»
,
Alterstice, Revue internationale de la recherche interculturelle
5 (2): 99-108 (RAC)

Livres

Low B., Salvio P. M. et Brushwood Rose C.
(2016)
Community-based Media Pedagogies. Listening in the Commons
,
New York: Routledge, 168 p
ISBN: 9781138899520

Chapitre de livre

Borri-Anadon C., Savoie-Zajc L. et Lebrun M.
(2016)
«Assessment practices of school speech therapists working with cultural minority students: differentiation, standardization and normalization»
,
dans J. Deppeler et D. Zay Inclusion through Shared Education,
Blue Mounds (WI): Deep University Press,
n.d.
D’Aoust A.-M. et Saris A.
(2016)
«Femmes, genre et sécurité en relations internationales et en droit international: un dialogue en construction»
,
dans E. Tourme Jouannet, L. Burgogue-Larsen, H. Muir-Watt et H. Ruiz Fabri (dir.) Féminisme(s) et droit international: études du réseau Olympe, Volume 39
Paris: Institut des sciences juridique et philosophique de la Sorbonne, Société de législation comparée,
141-188
Louis W. R., La Maccia S. T., Amiot C.E., Thomas E. F., Blackwood L. M., Mavor K. I. et Saeri A. K.
(2016)
«Causality in the Study of Collective Action and Political Behavior»
,
dans R. Harre et F. M. Moghaddam (dir.) Questioning Causality. Scientific explorations of Cause and Consequence Across Social Contexts,
California: Praeger,
277-304
ISBN: 978-1-4408-3178-2
Steinbach M.
(2016)
«Les échanges interculturels pour promouvoir la compétence interculturelle»
,
dans M. Potvin, M. Magnan et J. Larochelle-Audet (dir.) La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation. Théorie et pratique,
Montréal: Fides Éducation,
134-137

2015

Articles scientifiques

Acem E. et Saris A.
(2015)
«Contrat d’arrangements préalables de services funéraires et de sépulture»
,
Jurisclasseur Québec, coll. « Droit des affaires », Droit de la consommation et de la concurrence, fasc. 19
: 40 p (feuilles mobiles) (RAC)
Amiot C.E., de la Sablonnière R., Smith L.G.E. et Smith J.R.
(2015)
«Capturing Changes in Social Identities over Time and How They Become Part of the Self-concept»
,
Social & Personality Psychology Compass
9 (4): 171-187 (RAC)
Amiot C.E., de la Sablonnière R., Smith L.G.E. et Smith J.R.
(2015)
«Capturing Changes in Social Identities over Time and How They Become Part of the Self-concept»
,
Social & Personality Psychology Compass
9 (4): 171-187 (RAC)
Armand F., Pelletier M., St-Hilaire L. et Gosselin-Lavoie C.
(2015)
«Littérature jeunesse et interactions orales. Discuter de la diversité linguistique et culturelle, de la différence, du rejet, du racisme»
,
Québec français
174: 21-23 (RSC)
Borri-Anadon C., Savoie-Zajc L. et Lebrun M.
(2015)
«Pratiques évaluatives des orthophonistes scolaires à l’égard des élèves de minorités culturelles: différenciation, uniformisation et normalisation»
,
Recherches & Éducations
14: 81-92 (RAC)
Bourhis R.Y., Moise L.C., Perreault S. et Senécal S.
(2015)
«Towards an interactive acculturation model: A social psychological approach. Electronic Issue on the ten most frequently cited articles of the International Journal of Psychology»
,
International Journal of Psychology
(50th Anniversary Issue) (RAC)
Rahm J., Martel-Reny M.-P. et Simard V.
(2015)
«"J’aime jardiner et rapporter quelque chose à la maison." Le jardin botanique comme outil de développement des jeunes»
,
Éducation et Francophonie
XLIII (1): 80-96 (RAC)
Sabourin P. et Bélanger A.
(2015)
«La dynamique des substitutions linguistiques au Canada. (aussi publié en anglais sous le titre de The Dynamics of Language Shifts in Canada)»
,
Population
70 (4): 771-803 (IF: 1,342) (RAC)
Sabourin P. et Bélanger A.
(2015)
«Microsimulation of Languages Dynamics in a Multilingual region with High Immigration»
,
International Journal of Microsimulation
8 (1): 67-96 (IF 2013: 0,3) (RAC)
Sioufi R., Bourhis R.Y. et Allard R.
(2015)
«Vitality and ethnolinguistic attitudes of Acadians, Franco-Ontarians and Francophone Quebecers: two or three solitudes in Canada’s bilingual belt?»
,
Journal of Multilingual and Multicultural Development
37 (4): 385-401 (RAC)
Tetreault S., Desmarais C., Marier-Deschênes P., St-Germain D., Rachédi L., McLaughlin D., Rogers É., Piérart G., Gulfi A. et St-Pierre M.-C.
(2015)
«Communication entre intervenants oeuvrant auprès de l’enfant d’âge préscolaire et les familles immigrantes: étude de la portée»
,
Revue francophone de la déficience intellectuelle
25: 176-192 (RAC)
Tetreault S., Desmarais C., Marier-Deschênes P., St-Germain D., Rachédi L., McLaughlin D., Rogers É., Piérart G., Gulfi A. et St-Pierre M.-C.
(2015)
«Communication entre intervenants oeuvrant auprès de l’enfant d’âge préscolaire et les familles immigrantes: étude de la portée»
,
Revue francophone de la déficience intellectuelle
25: 176-192 (RAC)

Livres

Setien M.-L., Berganza I., Vatz Laaroussi M., Acosta E., Campos L. et Muñoz H.
(2015)
Migrantes peruanos a Canada, Chile y Espana. Ciudadanía y redes familiares transnacionales
,
Bilbao: Deusto Digital, 344 p
ISBN: 978-84-15759-58-4
Simon P., Piché V. et Gagnon A. A. (dir.)
(2015)
Social statistics and ethnic diversity: cross-national perspectives in classifications and identity politics
,
of IMISCOE Research Series
Amsterdam: University of Amsterdam Press

Chapitre de livre

Arcand S., Saba T. et Stambouli J.
(2015)
«Les différentes formes de diversité au sein des sociétés et des organisations; regard sur l’ethnie, l’âge et le genre»
,
dans S. Arcand, J.P. Dupuis, J. Facal et P. Pelletier (dir.) Sociologie de l’entreprise,
Montréal: Chenelière Éducation,
133-157
Arcand S., Saba T. et Stambouli J.
(2015)
«Les différentes formes de diversité au sein des sociétés et des organisations; regard sur l’ethnie, l’âge et le genre»
,
dans S. Arcand, J.P. Dupuis, J. Facal et P. Pelletier (dir.) Sociologie de l’entreprise,
Montréal: Chenelière Éducation,
133-157
Bélanger A., Carrière Y. et Sabourin P.
(2015)
«Canadian National Report»
,
dans H. Martin Hasselhorn et W. Apt (dir.) Understanding Employment Participation of Older Workers: Creating a Knowledge Base for Future Labour Market Challenges,
Berlin, Germany: German Federal Ministry of Labour and Social Affairs,
66-70
Bourhis R.Y., Carignan N. et Sioufi R.
(2015)
«Assises théoriques des jumelages interculturels»
,
dans N. Carignan, M. Deraiche et M.-C. Guillot (dir.) Jumelages interculturels. Communication, inclusion et intégration,
Québec: Presses de l’Université du Québec,
15-29
Low B. et Sonntag E.
(2015)
«Listening and Learning with Life Stories of Human Rights Violations»
,
dans K. R. Llewellyn, A. Freund and N. Reilly (dir.) The Canadian Oral History Reader,
Montréal: McGill-Queen’s University Press,
266-284
Low B. et Sonntag E.
(2015)
«Listening in human rights Education: Learning from life stories of survivors of atrocities»
,
dans L. Waks (dir.) Listening to teach. Beyond Didactic Pedagogy,
New York: Sunny Press,
137-147
Soares B. et LeBlanc M. N.
(2015)
«Islam, jeunesse et trajectoires de mobilisation en Afrique de l’Ouest à l’ère néolibérale: un regard anthropologique»
,
dans K. Tall, M.-E. Pommerolle et M. Cahen (dir.) Collective Mobilisations in Africa / Mobilisations collectives en Afrique. Enough is Enough! / Ça suffit!,
Leiden: Brill/ Africa-Europe Group for Interdisciplinary Studies,
n.d.

Rapport de recherche ou avis

Bélanger A., Carrière Y. et Sabourin P.
(2015)
«Canadian National Report»
,
Report Prepared for the Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC Fast-track activity titled «Understanding employment participation of older workers» as a component of the Joint Programming Initiative More Years, Better Lives), 19 p
Potvin M., Borri-Anadon C., Larochelle-Audet J., Armand F., Cividini M., De Koninck Z., Lefrançois D., Levasseur V., Low B., Steinbach M. et Chastenay M.-H.
(2015)
«Rapport sur la prise en compte de la diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique dans les orientations et compétences professionnelles en formation à l’enseignement»
,
Montréal: Observatoire sur la formation à la diversité et l’équité (OFDE) - UQAM, 79 p
Vang Z., Sigouin J., Flenon A. et Gagnon A.
(2015)
«The Healthy Immigrant Effect in Canada: A Systematic Review»
,
Note de recherche 1
Population Change and Lifecourse Strategic Knowledge Cluster Discussion Paper Series. Un Réseau stratégique de connaissances, vol 3 (1), 40 p

2014

Articles scientifiques

Amiot C.E., Sansfaçon S. et Louis W.R.
(2014)
«How normative and social identification processes predict self-determination to engage in derogatory behaviours against outgroup hockey fans»
,
European Journal of Social Psychology
44 (3): 216-230 (RAC)
Armand F., Maynard C., Saboundjian R. et Venne E.
(2014)
«Accueillir les élèves immigrants en situation de grand retard scolaire: tout un défi!»
,
Québec français
171: 24-25 (RSC)
Bélanger A. et Sabourin P.
(2014)
«Microsimulation of Languages Characteristics and Language Choice in Multilingual Regions with High Immigration»
,
Proceedings of the Sixth Eurostat-UNECE Work Session on Demographic Projections
: Rome: Istat, 443-456
Dusi P., Messetti G. et Steinbach M.
(2014)
«Skills, Attitudes, Relational Abilities & Reflexivity: Competencies for a Multicultural society»
,
Procedia - Social and Behavioral Sciences
112: 538-547 (RAC)
Dusi P., Steinbach M. et Gonzalez Falcon I.
(2014)
«Integration in Italian Primary schools: immigrant children’s voices»
,
The European Journal of Social & Behavioural Sciences
9 (2): 1393-1402 (RAC)
Massoglia M., Paré P.-P., Schnittker J. et Gagnon A.
(2014)
«The relationship between incarceration and precocious mortality: General and gender-specific evidence»
,
Social Science Research
46: 142-154 (RAC)
Molenberghs P., Bosworth R., Nott Z., Louis W.R., Smith J.R., Amiot C.E., Vohs K.D. et Decety J.
(2014)
«The Influence of Group Membership and Individual Differences in Psychopathy and Perspective Taking on Neural Responses When Punishing and Rewarding Others»
,
Human Brain Mapping
35 (10): 4989-4999 (RAC)
Sansfaçon S. et Amiot C.E.
(2014)
«The impact of group norms and behavioral congruence on the internalisation of an illegal behavior»
,
Group Dynamics: Theory, Research, and Practice.
18 (2): 174-188 (RAC)
Saris A. et Daoust S.
(2014)
«La Polygamie, une pratique préjudiciable en soi pour les enfants? impacts en droit pénal, en droit civil et en droit de la protection de la jeunesse»
,
Annuaire Droit et religions (PU d’Aix-Marseille)
7: 547-572 (RAC)
Sidze E. M., Lardoux S., Speizer I. S., Faye C. M., Mutua M. M. et Badji F.
(2014)
«Young Women’s Access to and Use of Contraceptives: The Role of Providers’ Re-strictions in Urban Senegal»
,
International Perspectives on Sexual and Reproductive Health
40 (4): 176-183
Sidze E. M., Lardoux S., Speizer I. S., Faye C. M., Mutua M. M. et Badji F.
(2014)
«Young Women’s Access to and Use of Contraceptives: The Role of Providers’ Re-strictions in Urban Senegal»
,
International Perspectives on Sexual and Reproductive Health
40 (4): 176-183
Steinbach M.
(2014)
«Competing discourses in the ongoing identity construction of adult immigrants»
,
Discourse-Studies in the Cultural Politics of Education
35 (1): 104-115 (RAC)
Steinbach M. et Kazarloga V.
(2014)
«Square-headed Frogs and World Citizens: Attitudes and Identities of ESL Teacher Candidates in Quebec»
,
Journal of Language, Identity and Education
13 (5): 319-334 (RAC)

Chapitre de livre

Dusi P. et Steinbach M.
(2014)
«L’école et le sentiment d’appartenance: le point de vue des futurs enseignants en Italie et au Québec»
,
dans A. Karkun et E. Costa-Fernandez (dir.) Développement sociale et interculturalité: un regard croisé, Volume Delhi, Inde
Paris, France: L’Harmattan,
209-224
Rousseau N., Borri-Anadon C. et St-Vincent L.-A.
(2014)
«L’éducation inclusive au Canada: préoccupations communes et particularités provinciales»
,
dans L.S. Carlson-Berg (dir.) La francophonie canadienne dans toutes ses couleurs et le défi de l’inclusion scolaire,
Québec: Presses de l’Université Laval,
35-62
Saris A.
(2014)
«La burqa au Québec: entre droit et valeurs, qui élabore le droit commun?»
,
dans D. Koussens et O. Roy (dir.) Quand la burqa passe à l’Ouest…Enjeux éthiques, politiques et juridiques,
Rennes: Presses Universitaires de Rennes,
177-197
Saris A. et (avec la collaboration de E. Acem)
(2014)
«Le sort du cadavre: le règne des vivants sur les morts, Développements récents en successions et fiducies»
,
Développements récents en successions et fiducies, Service de la formation continue du Barreau du Québec, Volume 391
Montréal: Éditions Yvon Blais,
99-155
Saris A. et Daoust S.
(2014)
«Polygamy Inherently Harmful to Children? The Impacts in Canadian Criminal, Civil, and Child Protection Law»
,
dans M.-P. Robert, D. Koussens et S. Bernatchez (dir.) Of Crime and Religion: Polygamy in Canadian Law,
Sherbrooke: Éditions RDUS,
n.d.
Steinbach M.
(2014)
«Intégrer les élèves issus de l'immigration à l’école québécoise»
,
dans A. Boerger, P. Dubé, et P. Mulatris (dir.) Transferts des savoirs, savoirs des pratiques: production et mobilisation des savoirs pour une communauté inclusive,
Québec: Presses de l'Université Laval,
287-300

Revues

Potvin M., Kugler J., Borri-Anadon C., Low B., Larrochelle-Audet J., Stille S. et Stewart-Rose L. (dir.)
(2014)
«Equity, Inclusion and Culturally Responsive Pedagogy: Training and Experiences of Professional Educators in Ontario and Quebec/ Équité, inclusion et pédagogie culturellement adaptée: Formation et expériences du personnel scolaire en Ontario et au Québec. [Numéro spécial]»
,
Canadian Diversity/Diversité canadienne, 138 p
Potvin M., Kugler J., Borri-Anadon C., Low B., Larrochelle-Audet J., Stille S. et Stewart-Rose L. (dir.)
(2014)
«Equity, Inclusion and Culturally Responsive Pedagogy: Training and Experiences of Professional Educators in Ontario and Quebec/ Équité, inclusion et pédagogie culturellement adaptée: Formation et expériences du personnel scolaire en Ontario et au Québec. [Numéro spécial]»
,
Canadian Diversity/Diversité canadienne, 138 p

Rapport de recherche ou avis

Gagnon A.-G., Milot M., Seidle F. L. et Boucher F.
(2014)
«Rapport présenté au ministère de l’Immigration, de la Diversité et de l’Inclusion en vue d’élaborer un nouvel énoncé de politique»
,
Montréal: Ministère de l’Immigration, de la Diversité et de l’Inclusion, 79 p
Jedwab J. et Soroka S.
(2014)
«Indexing Integration: A Review Of National And International Models»
,
A report prepared for the Department of Citizenship and Immigration Canada by the Association for Canadian Studies (Canadian Institute for Identities and Migration), 30 p
Potvin M., Leclercq J.-B., Vatz Laaroussi M., Steinbach M., Armand F., Ouellet C. et Voyer B.
(2014)
«Les jeunes de 16-24 ans issus de l'immigration à l'éducation des adultes: cheminement, processus de classements et orientation scolaires. Projet FQRSC – Actions concertées Persévérance et réussite scolaires»
,
Montréal: Fonds québécois de recherche sur la société et la culture (FQRSC), 149 p

2013

Articles scientifiques

Amiot C.E., S. Sansfaçon et Louis W.R.
(2013)
«Investigating the Motivations Underlying Harmful Social Behaviors and the Motivational Nature of Social Norms»
,
Journal of Applied Social Psychology
(RAC)
Amiot C.E., Sansfaçon S. et Louis W.R.
(2013)
«Uncovering Hockey Fans' Motivations Behind their Derogatory Behaviors and How these Motives Predict Psychological Well-being and Quality of Social Identity»
,
Psychology of Sport and Exercise
14 (3): 379-388 (RAC)
Bélanger A. et Sabourin P.
(2013)
«De l'interprétation des indicateurs linguistiques du recensement canadien»
,
Cahiers québécois de démographie
42 (1): 167-177 (RAC)
Bourhis R.Y., Sioufi R. et El-Geledi S.
(2013)
«Québécois Francophone attitudes towards women wearing the hijab and niqab: Implications for the "Charte des valeurs québécoises"»
,
Canadian Diversity/Diversité canadienne
10 (2): 15-21 (RSC)
Charest É., Chicha M.-T. et Singh P.
(2013)
«Affirmative Action in Quebec and India: An Assessment of Outcomes and Unexpected Consequences»
,
Diversité canadienne/Canadian Diversity
10 (1): 114-119 (RSC)
Gidrol-Mistral G. et Saris A.
(2013)
«La construction par la doctrine dans les manuels de droit civil français et québécois du statut juridique de l’embryon humain - Volet 1: la maxime "infans inconceptus"»
,
Revue de droit de l'Université de Sherbrooke (RDUS)
43: 209-341 (RAC)
Low B. et Sonntag E.
(2013)
«Towards a Pedagogy of Listening: Teaching and Learning from Life Stories of Human Rights Violations»
,
Journal of Curriculum Studies
45 (6): 768-789 (RAC)
Mc Andrew M., Singh P. et Parent É.
(2013)
«Introduction - Repenser l'équité en Inde et au Québec: vers des sociétés inclusives/Rethinking Equity in India and Quebec: Towards Inclusive Societies»
,
Diversité canadienne/Canadian Diversity
10 (1): 4-8 (RSC)
Exporter sous :
BibTeX, XML