Vous êtes ici : Accueil > Membres et étudiants > Membres réguliers > Bronwen Low

Bronwen Low, Ph. D.

Professeure agrégée, Department of Integrated Studies in Education, Université McGill

Bronwen Low

Faculty of Education
Education Building
Université McGill
3700 Mc Tavish Street
Montréal (QC), H3A 1Y2
Canada

T :  514 398-6399
C :  bronwen.low@mcgill.ca

Projets de recherche en lien avec le CEETUM

Low, B., Wood, E., Carter, M. et Mitchell, M. (2015-2019). The urban arts as tool for transforming a disadvantaged high-school: Building partnership synergy between school, university, and community artists. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subvention de développement de partenariat.

Potvin, M., Armand, F., Estivalèzes, M., Kanouté, F., Magnan, M.-O., Mc Andrew, M., Rahm, J. Low, B. Steinbach, M. (2012-2014). L'enseignement sur la diversité ethnoculturelle en formation initiale et continue des professionnels de l'éducation dans les universités: développement du champ théorique et pratique, au Québec et dans une perspective comparative. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subventions de développement Savoir.

Low, B., Brushwood-Rose, C. (2009-2012). Community-based media pedagogy and production in a globalized world: Documenting transnational and transitional subjects, self-representations, and space. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Standard Research Grants.

Bibliographie sélective

Low B., Salvio P. M. et Brushwood Rose C.
(2016)
Community-based Media Pedagogies. Listening in the Commons
,
New York: Routledge, 168 p
ISBN: 9781138899520
Low B.
(2016)
«Le hip-hop et le slam: des pratiques novatrices pour inclure la culture des jeunes dans l’apprentissage»
,
M. Potvin, M.-O. Magnan et J. Larochelle-Audet (dir.) La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation. Théorie et pratique,
Québec: Fides Éducation,
225-230
Low B. et Sonntag E.
(2015)
«Listening and Learning with Life Stories of Human Rights Violations»
,
K. R. Llewellyn, A. Freund and N. Reilly (dir.) The Canadian Oral History Reader,
Montréal: McGill-Queen’s University Press,
266-284
Low B. et Sonntag E.
(2015)
«Listening in human rights Education: Learning from life stories of survivors of atrocities»
,
L. Waks (dir.) Listening to teach. Beyond Didactic Pedagogy,
New York: Sunny Press,
137-147
Potvin M., Borri-Anadon C., Larochelle-Audet J., Armand F., Cividini M., De Koninck Z., Lefrançois D., Levasseur V., Low B., Steinbach M. et Chastenay M.-H.
(2015)
«Rapport sur la prise en compte de la diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique dans les orientations et compétences professionnelles en formation à l’enseignement»
,
Montréal: Observatoire sur la formation à la diversité et l’équité (OFDE) - UQAM, 79 p
Brushwood-Rose C. et Low B.
(2014)
«Visual Narrative and the Craftedness of Texts: Interpretation and Research in Community-based Media Production»
,
Visual Studies
29 (1): 30-39 (RAC)
Low B.
(2014)
«Nous sommes ici/ We Are Here: Enriching Quebec's Cultural Memory through the Life Stories of Refugees and Immigrants»
,
Canadian Diversity/Diversité canadienne
11 (2): 108-112 (RSC)
Potvin M., Borri-Anadon C., Kugler J., Low B. et Larochelle-Audet J.
(2014)
«Introduction. Équité, inclusion et pédagogie culturellement adaptée: Formation et expériences du personnel scolaire en Ontario et au Québec»
,
Canadian Diversity/ Diversité canadienne
11 (2): 5-11 (RSC)
Low B. et Golden R.
(2014)
«Slamming School»
,
J. Hall (dir.) Underprivileged School Children and the assault on dignity: Policy challenges and resistance,
New York: Routledge,
173-191
Potvin M., Kugler J., Borri-Anadon C., Low B., Larrochelle-Audet J., Stille S. et Stewart-Rose L. (dir.)
(2014)
«Equity, Inclusion and Culturally Responsive Pedagogy: Training and Experiences of Professional Educators in Ontario and Quebec/ Équité, inclusion et pédagogie culturellement adaptée: Formation et expériences du personnel scolaire en Ontario et au Québec. [Numéro spécial]»
,
Canadian Diversity/Diversité canadienne, 138 p
Low B. et Sonntag E.
(2013)
«Towards a Pedagogy of Listening: Teaching and Learning from Life Stories of Human Rights Violations»
,
Journal of Curriculum Studies
45 (6): 768-789 (RAC)
Sonntag E. et Low B.
(2013)
«We Are Here... Life Stories of Montrealers Displaced by War, Genocide, and Other Human Rights Violation»
,
Educational Package for Secondary Cycle Two
Low B.
(2013)
«Slammin' School: Performance Poetry and the Urban School»
,
C. Lankshear et M. Knobel (dir.) A New Literacies Reader: Educational Perspectives,
New York, États-Unis: Peter Lang,
76-98
Low B.
(2013)
«What Do Hip-hop, Spoken Word, and Slam Poetry Have in Common and How Might They Be Used in a High-school English Classroom?»
,
K. James, T. M. Dobson and C. Leggo (dir.) English in Middle and Secondary Classrooms: Creative and Critical Advice from Canada's Teacher Educators,
Toronto: Pearson Press,
n.d.
Low B. et Sarkar M.
(2013)
«Translanguaging in the Multilingual Montreal Hip-hop Community: Everyday Poetics as Counter to the Myths of the Monolingual Classroom»
,
A. Creese et A. Blackledg (dir.) Heteroglossia as Practice and Pedagogy,
Berlin, Allemagne: Springer,
99-118
Low B., Tan E. et Celemencki J.
(2013)
«"Keepin’ it Real" in the Classroom: The Discourse of Authenticity and Challenges for Critical Hip-Hop Pedagogies»
,
M. Lamont Hill and E. Petchauer (dir.) Schooling Hip-Hop: New approaches to Hip-Hop Based Education,
New York, États-Unis: Teachers College Press,
187-216
Low B.
(2012)
«“A language that often isn’t allowed in class”: Learning Through Conflict in the Hip-hop and Spoken Word Classroom (entretien realisé par Moe Clark)»
,
Canadian Review of Literature in Performance 5
Low B. et Sarkar M.
(2012)
«Le plurilinguisme dans les cultures populaires, un terrain inexploré? L’étude du langage mixte du rap montréalais en guise d’exemple»
,
Kinéphanos
3 (1): 20-47 (RAC)
Low B. et Sarkar M.
(2012)
«On va vivre on va die et tout ca: Un regard sociolinguistique sur l’état du rap plurilingue à Montreal»
,
Kinephanos
3 (1): 20-47 (RAC)
Sonntag E. et Low B.
(2012)
«Nous Sommes Ici... Les histoires de vie de Montréalais déplacés par la guerre, le génocide, et autres violations des droits de la personne»
,
Trousse pédagogique pour le secondaire, deuxième cycle
Low B., Brushwood Rose C., Salvio P. et Palacios L.
(2012)
«(Re)framing the Scholarship on Participatory Video Production and Distribution: From Celebration to Critical Engagement»
,
E-J Milne, C. Mitchell & N. de Lange (dir.) Theorising Participatory Video: Critical Issues and Challenges,
AltaMira/Rowman and Littlefield,
49-64
Sarkar M. et Low B.
(2012)
«Multilingualism and Popular Culture»
,
M. Martin-Jones, A. Blackledge et A. Creese (dir.) The Routledge Handbook of Multilingualism,
Londre, Royaume-Uni: Routledge,
403-418
Low B., Potvin M. et Sonntag E.
(2012)
«Des histoires de vie de violations des droits humains. Le regard d’étudiants en formation des maîtres. Rapport d’analyse dans le cadre des activités du groupe de travail "Histoires de vie en éducation" de l'initiative Histoires de vie de Montréalais déplacés par la guerre, le génocide et autres violations aux droits de la personne»
,
Alliance de recherche universités-communautés (ARUC), Université Concordia
Low B.
(2011)
«At the Edge of Writing and Speech: New Oralities and Curriculum»
,
Journal of the Canadian Association of Curriculum Studies
8 (2): 50-75 (RAC)
Low B.
(2011)
Learning Through Conflict in the Hip-Hop and Spoken Word Classroom
,
Stanford University Press