You are here: Home > Members and Students > Collaborators > Cécile Rousseau

Cécile Rousseau, Ph. D.

Full professor, Département de psychiatrie, Université McGill

Cécile Rousseau

Division of Social and Transcultural Psychiatry
1033 Pine Ave
Montréal (QC), Canada
H3G 1A4

P :  514 273-3800 poste 6452
E :  cecile.rousseau@mcgill.ca

Antoine Bilodeau is an associate professor at the Department of Political Science of Concordia University. He is also the coordinator of the first research field, Citizenship, social, cultural, linguistic and civic integration, for the Metropolis Centre of Quebec. Antoine’s research interests include the political integration of immigrants as well as attitudes towards immigration and ethnic diversity. His research has been published in numerous journals including International Migration Review, Journal of Ethnic and Migration Studies et Ethnic and Racial Studies. Antoine has also been awarded the John McMenemy prize in 2010 for the best article published in English or in French in the Canadian Journal of Political Science (CJPS).

Ongoing projects related to CEETUM

Bilodeau, A. (2015-2016). Feeling Accepted: A Protection Against Radicalization among New Canadians? Canadian Network for Research on Terrorism, Security, and Society (TSAS research grant).

Bilodeau, A., Turgeon, L., Henderson, A. et White, S. (2015-2019). A new look at Canada's Small Worlds: A provincial perspective on immigration and ethnic diversity. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subvention Savoir, 

Turgeon, L. et Bilodeau, A. (2014-2015). Les attitudes envers l'immigration au Québec: une exploration des variations régionales. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subvention de développement Savoir. 

Bilodeau, A. (2012-2013). Between Here and There: The Political Attitudes of New Immigrants. TSAS research grant.

Bilodeau, A. (2012-2013). De nouveaux citoyens à part entière: Portrait et dynamiques de l’intégration des néo-Québécois à la communauté politique québécoise. Programme de soutien à la recherche en matière d’affaires intergouvernementales et d’identité québécoise. Secrétariat aux affaires intergouvernementales canadiennes. 

Turgeon, L., Bilodeau, A. (co-chercheur) (2012-2013). Projet sur la diversité provinciale. Programme de soutien à la recherche en matière d'affaires intergouvernementales et d'identité québécoise. Secrétariat aux affaires intergouvernementales canadiennes.

Gidengil, E. Bilodeau, A. et al. (2011-2017). Centre pour l'étude de la citoyenneté démocratique (CECD). Fonds québécois de la recherche sur la société et la culture (FQRSC). Regroupements stratégiques.

Bilodeau, A. (2011-2012). The Political Integration of Immigrants in a Comparative Perspective: Taking Stock and Networking an Emerging Community. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Aide aux ateliers et aux colloques de recherche. Centre Métropolis du Québec-Immigration et métropoles (CMQ-IM). Centre d'Études Citoyenneté Démocratique.

Bilodeau, A. (2010-2013). The Political Immigrant: A Canadian Portrait, 1965-2008. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subventions ordinaires de recherche. 

Selected Bibliography

Beauregard C., Papazian-Zohrabian G. and Rousseau C.
(2018)
Instruction et socialisation: l'identité personnelle de l'élève immigrant
,
F. Kanouté et J. Charrette (dir.) La diversité ethnoculturelle dans le contexte scolaire québécois,
Montréal: Presses de l'Université de Montréal,
25-42
Rousseau C.
(2017)
Un mur, plusieurs communautés et l’odeur des épices: travailler en santé mentale jeunesse à Parc-Extension
,
A. Germain, V. Amiraux, J.-A. Boudreau (dir.) Vivre ensemble à Montréal. Épreuves et convivialité,
Montréal: Atelier 10,
20-23
Papazian-Zohrabian G., Rousseau C., Roy D., Arauz M. J. and Laurin-Lamothe A.
(2015)
La santé mentale a l'école: «Apprivoiser la complexité!» Évaluation d'une formation-accompagnement
,
Revue canadienne de l'éducation
38 (1) (RAC)
Armand F., Lory M.P. and Rousseau C.
(2013)
Les histoires, ça montre les personnes dedans, les feelings. Pas possible si pas de théâtre
,
Revue de linguistique et de didactique des langues
48: 37-45 (RAC)
Rousseau C.
(2013)
Le développement de programmes de prévention pour les enfants immigrants et réfugiés: douter de l’évidence
,
Revue Alterstice
3 (1): 61-66 (RAC)
Rousseau C., Jamil U. and Mekki-Berrada A.
(2013)
North African Muslim Immigrant Families in Canada: Giving meaning and coping with the war on terror
,
Journal of Immigrant & Refugee Studies
11: 136-156 (RAC)
Rousseau C., Nadeau L. and Measham T.
(2013)
Addressing trauma in collaborative mental health care for refugee children
,
Clinical Child Psychology and Psychiatry
18 (1): 121-136 (RAC)
Vatz Laaroussi M., Armand F., Kanouté F., Rachédi L., Steinbach M., Stoica A. and Rousseau C.
(2013)
Écriture et histoires familiales de migration: une recherche action pour promouvoir les compétences à écrire des élèves allophones immigrants et réfugiés dans les écoles primaires et secondaires du Québec
,
Québec: Rapport final remis au FRQ-SC. Subvention d’action concertée
Hassan Gh., Fraser S.L., Papazian-Zohrabian G. and Rousseau C.
(2012)
Psychologie clinique culturelle: un savoir être
,
Psychologie Québec
29(1): 32-34 (RSC)
Nadeau L., Jaimes A., Rousseau C., Papazian-Zohrabian G. and al.
(2012)
Partnership at the Forefront of Change: Documenting the Transformation of Child and Youth Mental Health Services in Quebec
,
Journal of Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry
21 (2): 91-97 (RAC)
Papazian-Zohrabian G., Fraser S.L., Hassan Gh. and Rousseau C.
(2012)
Le multilinguisme en clinique
,
Psycholgie Québec
29(1): 35-38 (RSC)
Rousseau C.
(2012)
En écho: des instruments pour négocier le pouvoir
,
Nouvelles Pratiques Sociales
Hors-série 1 (Automne): 69-74 (RAC)
Rousseau C., Armand F., Laurin-Lamothe A., Gauthier M.-F. and Saboundjian R.
(2012)
A Pilot Project of School-based Intervention Integrating Drama and Language Awareness
,
Child and Adolescent Mental Health
17 (1) (RAC)
Armand F., Rousseau C., Lory M.-P. and Machouf A.
(2011)
Les ateliers d’expression théâtrale plurilingue en classe d’accueil
,
F. Kanouté et G. Lafortune (dir.) Familles d’origine immigrante au Québec: enjeux sociaux, de santé et d’éducation,
Montréal: Presses de l'Université de Montréal,
97-111
Kirmayer L. J., Narasiyah L., Munoz M., Rashid M., Ryder A.G., Guzder J. and Rousseau C.
(2010)
Common Mental Health Problems in Immigrants and Refugees: General Approach to the Patient in Primary Care
,
Canadian Medical Association Journal
183 (12) (RAC)