Institutional standards and practices regarding religious diversity

Researchers working in this theme are interested in the normative models and legal regulations which define the place of religion in different public and private spaces, as well as the corresponding modifications and accommodations experienced by different communities. Particular attention is given to how religious diversity is treated in the social and health services, municipal services and judicial system. Researchers not only examine the negotiation process for including religious diversity in these institutions, but also the resulting confrontation with professional knowledge and skills.

Projects

Estivalèzes, M. (2010-2011). Les enseignants d'éthique et de culture religieuse du secondaire. Parcours de formation et pratiques enseignantes. Subventions UdeM-CRSH.

Estivalèzes, M. (2011-2014). La préparation de l'enseignement du volet culture religieuse du programme d'éthique et culture religieuse au secondaire pendant sa période d'implantation. Fonds québécois de la recherche sur la société et la culture (FQRSC). Établissement de nouveaux professeurs-chercheurs.

Estivalèzes, M. (2011). Le cours d'éthique et culture religieuse, au regard de la laïcisation et de la pluralisation de la Société québécoise. Fonds Gérard-Dion. Aide à la publication.

Gilles, D., Aoun, S., Bernatchez, S., Gélinas, C., Lebel-Grenier, S., Proulx, D. B. (2010-2011). L'approche normative de l'État canadien à l'égard de la diversité religieuse entre 1850 et 1914. Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subventions ordinaires de recherche.

Le Gall, J., Fortin, S. (2011-2014). L'accès des familles musulmanes d'immigration récente aux services de santé périnatale: savoirs, pratiques et rapports de genre (co-chercheurs: Gagnon, Anita, Bibeau, G., Audibert, F. Payot, et al.). Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH). Subvention ordinaire de recherche.  

Weinstock, D. M. (2008-2012). Nouveaux développements en théorie démocratique: vers une lecture intégrée. Fonds québécois de la recherche sur la société et la culture (FQRSC). Soutien aux équipes de recherche.